CCKW 353
Amerykański samochód ciężarowy GMC CCKW353 był podstawowym środkiem transportu taktycznego w armii Stanów Zjednoczonych podczas II WŚ. Znany jako „Jimmy” albo „dwu i pół tonówka” (z ang „deuce-and-half”) był w użyciu na praktycznie wszystkich frontach na jakich toczono walki.
Znany szerzej model wojskowy został wdrożony do masowej produkcji w styczniu 1941 roku, która osiągnęła fenomenalną ilość wyprodukowanych egzemplarzy. Samochody te oznaczono jako „type COE – Cabine Over Engine” (z ang. kabina nad silnikiem). We wrześniu 1941 roku podpisano kontrakt na produkcję ciężarówek z inną obudową silnika i przesunięciem kabiny za silnik. Dawało to lepsze rozłożenie ciężaru na osie oraz polepszało własności użytkowe. Potrzebne było też przekazanie produkcji do innych przedsiębiorstw z racji dużego zapotrzebowania – w związku z tym dokumentację produkcyjną przesłano do zakładów Studebacker Corp. of America.
W 1943 roku produkcja w zakładach GMC była ciągła przez 24 godziny na dobę, a każdy nowy samochód opuszczał linię produkcyjną co cztery minuty. W zakładach GMC produkowano na potrzeby armii modele ACKWX-353, AFWX-354, CCKW-352 oraz CCKW-353. Były to cywilne modele z platformami z burtami dla przewożenia ludzi i ładunków. Modele CCKW-352 i CCKW-353 różniły się ramą z różną bazą odpowiednio 145 i 162 calową.
Ciężarówka GMC była używana masowo przez wojska alianckie na froncie zachodnim , jak i przez Armię Czerwoną na froncie wschodnim. Pojazdy te trafiły do ZSRS drogą morską w ramach umowy Lend-Lease.
Łącznie wyprodukowano ponad 800 tyś. tych samochodów, z czego w zakładach GMC 562 750 egzemplarze.
|