Kaiser m621

Kaiser m621

M621 – rodzina 2,5-tonowych amerykańskich wojskowych samochodów ciężarowych wykorzystywanych przez armię USA od 1950 roku aż do dnia dzisiejszego oraz będących na wyposażeniu armii wielu państw świata. Głównym przeznaczeniem pojazdów M621 jest transport piechoty i zaopatrzenia. Uzbrojone pojazdy M621 wykorzystywane były również do eskorty konwojów i patrolowania, m.in. podczas wojny w Wietnamie.  Uzbrojenie stosowane na tych pojazdach to głównie karabiny maszynowe. M621 posiada napęd 6×6 , blokady wszystkich osi ,wciągarkę  12000kg , oraz silnik-wielopaliwowy.

SILNIK  WIELOPALIWOWY

Wielopaliwowy –  to każdy rodzaj silnika  który jest przeznaczony do spalania wielu rodzajów paliw podczas pracy. Jednym z powszechnych zastosowań technologii wielopaliwowej jest ustawienie wojskowe, gdzie normalnie używane paliwo do silników wysokoprężnych może nie być dostępne podczas operacji bojowych dla pojazdów . Silniki wielopaliwowe mają długą historię, ale rosnąca potrzeba ustanowienia źródeł paliw innych niż ropa naftowa do transportu  doprowadziła do zwiększonego rozwoju technologii wielopaliwowej również do zastosowań pozamilitarnych,

Silnik wielopaliwowy jest tak skonstruowany, że jego stopień sprężania pozwala na spalanie paliwa o najniższej liczbie oktanowej spośród różnych akceptowanych paliw alternatywnych. Aby sprostać tym wyższym wymaganiom, konieczne jest wzmocnienie silnika. Silniki wielopaliwowe czasami mają ustawienia przełączników, które są ustawiane ręcznie, aby pobierać różne oktany lub typy paliwa.

Jednym z powszechnych zastosowań tej technologii są pojazdy wojskowe , dzięki czemu mogą one zasilać szeroką gamę paliw alternatywnych, takich jak benzyna lub paliwo lotnicze. Jest to pożądane w warunkach wojskowych, ponieważ działania wroga lub izolacja jednostek mogą ograniczać dostępne zapasy paliwa, a przeciwnie, źródła paliwa wroga lub źródła cywilne mogą być dostępne do użycia.

Jednym z dużych zastosowań wojskowego silnika wielopaliwowego była seria LD stosowana w amerykańskim M35 2   1⁄2 – tonowe i 5-tonowe ciężarówki M54 zbudowane w latach 1963–70 standardowa konstrukcja wojskowa wykorzystująca technologię MAN , była w stanie wykorzystywać różne paliwa bez przygotowania. Jego podstawowym paliwem był olej napędowy  , ale od 70% do 90% innych paliw można było mieszać z olejem napędowym, w zależności od tego, jak gładki byłby silnik. Niskooktanowa benzyna handlowa i lotnicza mogłaby zostać użyta- gdyby dodano olej silnikowy .

 Obecnie w szerokiej gamie rosyjskich pojazdów wojskowych stosuje się silniki wielopaliwowe –  czołg T-72 .

                                                       MAT-BOR
                                                      Mateusz Borkowski
                                                       726 642 609